Afryka
nikt wielki
Dołączył: 24 Maj 2007
Posty: 260
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/4 Skąd: Świat->Europa->Unia Europejska->Polska->Toruń
|
Wysłany: Pią 11:14, 08 Cze 2007 Temat postu: Antonov An-2 |
|
|
An-2 – samolot wielozadaniowy i Samolot rolniczy zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa.
Ze względu na niezawodność, prostą konstrukcję i obsługę, łatwość pilotażu i konstrukcję dwupłatowca nazywany był czasem Antek albo Kukuruźnik- po słynnym samolocie Po-2 z okresu II wojny światowej. Należy jednak podkreślić, iż konstrukcyjnie An-2 jest zupełnie odmiennym samolotem niż Po-2, również w sensie wielkości samolotu, masy startowej i mocy zastosowanego silnika różnice są zasadnicze. Załogę An-2 stanowią dwie osoby.
Historia
Pierwszy prototyp został oblatany 31 sierpnia 1947 roku. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1949. Od 1957 produkowany na licencji w Chinach jako Y-5, a od 1960 również w Polsce w wytwórni w Mielcu, gdzie zbudowano większość maszyn tego typu. Samoloty An-2 znalazły zastosowanie w lotnictwie rolniczym, sportowym, wojskowym i pasażerskim w takich krajach jak ZSRR, Afganistan, Bułgaria, Czechosłowacja, Chiny, NRD, Egipt, Grecja, Indie, Jugosławia, Kuba, KRL-D, Mongolia, Mali, Nepal, Polska, Rumunia, Sudan, Węgry, Wietnam, Tunezja, Turcja a nawet USA.
Wersje
Produkowane w Polsce
An-2P – wersja pasażerska na 12 miejsc
An-2PK – wersja dyspozycyjna na 5 miejsc, dostosowana do warunków polarnych
An-2PF – wersja fotogrametryczna
An-2R – wersja rolnicza ze zbiornikiem na 1300 kg substancji chemicznych
An-2T – wersja transportowa
An-2TD – wersja spadochronowo-desantowa
An-2S – wersja sanitarna
An-2TP – wersja pasażersko-transportowa
An-2M – wersja z pływakami
An-3M - prototyp z silnikiem turbośmigłowym TWD-20 o mocy 1054 kW (1432 KM) w którym wykorzystano pewne podzespoły PZL-106 Kruk
An-2W - wielozadaniowy wodnosamolot, poza Polską produkowany jako An-4
An-2D6 - wersja z 6 miejscami dla VIPów
An-2D5 - wersja z 5 miejscami dla VIPów
An-2TPS - polska wersja sanitarna z 1974
An-2Geo - wersja do pomiarów geofizycznych
An-2PRTV - wersja telewizyjna
Produkowane poza Polską
An-2P - wersja ogólnoużytkowa, o niższym standardzie niż polski odpowiednik, z 14 miejscami dla skoczków lub 10 fotelami pasażerskimi
An-2F - prototyp przeznaczony do kierowania ogniem artylerii i bezpośredniego wsparcia na polu walki z podwójnym usterzeniem, przeszkloną dolną częścią kadłuba, uzbrojony w działko kal. 23 mm i karabin kal. 12,7 mm
An-2L - wodnosamolot pożarniczy
An-2M - wersja o powiększonym usterzeniu z 1964 roku
An-2SCh - wersja rolnicza ze zbiornikiem na 1400 kg chemikaliów
An-2NAK - nocna wersja wojskowa, rozwinięcie An-2F
An-4 - wielozadaniowy wodnosamolot, odpowiednik An-2W
An-2ZA - latające laboratorium meteorologiczne, wyposażone w silnik
ASz-62IR ze sprężarką TK-19 co pozwoliło osiągnąć pułap 9500 m przy mocy 626 kW (850 KM) na tej wysokości.
An-6 Meteo - rozwiniecie An-2ZA z 1950, który osiągnął pułap 11 248 m
An-2PP - morski wodnopłat gaśniczy ze zbiornikiem na 630 l
An-3SCh - wersja An-2SCh z silnikiem turbośmigłowym
An-3T - wersja An-2T z silnikiem turbośmigłowym
An-2E - ekranoplan powstały na bazie An-2
An-3
An-2E
An-6
Konstrukcja
Konstrukcja półskorupowa, wykonana z duraluminium. Konfiguracja dwupłatowca. Skrzydła i stery w początkowym okresie produkcji kryte płótnem, w egzemplarzach późniejszych płócienne poszycie posiadał jedynie płat dolny. Zbiorniki paliwa w skrzydłach, podwozie stałe, z kółkiem ogonowym z możliwością wymiany na narty lub w wersji wodnej z pływakami.
We wnętrzu w zależności od wersji:
12 foteli
12 składanych krzesełek wzdłuż ścian
miejsce na 6 noszy,
ładownia na 1500 kg towaru
zbiornik na 1300 kg lub 1400 kg substancji chemicznych
miejsce na aparaty fotograficzne
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
(C) [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|